Thursday, February 17, 2011

Menyelusuri Kehidupan Remaja Kini Daripada Aspek Ketamadunan Manusia


Alhamdulillah,
Kita sebagai warganegara Malaysia yang hidup selepas negara "menikmati" zaman kehidupan yang amat memeritkan akibat kegagalan proses ketamadunan unggul yang sepatutnya dikekalkan. Apa yang pasti, kita wajib bersyukur dan sedar atas nikmat yang kita kecapi. Menyingkap soal kehancuran satu-satu tamadun, perkara ini berakar umbi apabila rasa dengki manusia, tamak, marah, memperhambakan diri dalam budaya hedonisme dan termakan hasutan bisikan sekular yang mula dicipta semasa zaman pemulihan di Itali, semua tamadun dunia rebah akibat implikasi tersebut. Negara kita pada asasnya jauh bezanya pada tahun 1957 dengan 2011.

Remaja adalah aset negara atau kata lainnya modal insan yang amat bernilai untuk menjadi pewaris pada masa akan datang. Tanggungjawab mencorakkan kehidupan sosial negara sudah pasti berada tepat di bahu mereka. Pernah ditanya oleh para sahabat kepada Rasulullah,bagaimankah rupa atau keadaan pada masa generasi akan datang, maka Rasulullah, lihat kehidupan anak-anak untuk melihat kehidupan akan datang. Perkara jelas membuktikan manusia yang hidup beribu-ribu tahun daripada kita memberikan fakta tepat tentang pentingnya kekuatan sahsiah dan akhlak para remaja.

Kini, sering kali kita mendengar tentang perihal negatif atau kelakuan remaja di luar batasan manusia yang bukan lagi diterima dengan rasa janggal malah ada sebahagian besar masyarkat menganggapnya satu kebiasaan. Untuk menyedapkan hati dan membutakan mata serta memekakkan telinga, kedengaran suara mengatakan bahawa perilaku tersebut hanya dilakukan oleh segelintir remaja. Suara ini sangat melucukan apatah lagi perilaku negatif remaja sentiasa tertulis di dada-dada akhbar malah di kaca televisyen malah daripada mulut ke mulut hampir setiap masa.

Remaja pada masa kini, negatifnya:
1. Menjadi hamba cinta iblis dan nafsu akibatnya:
Berzina, Bercumbu di khalayak ramai, seks bebas dan buang bayi
2. Lemas dalam era globasisasi
Mengutamakan hiburan sehingga melaung-laung bila disingkirkan apabila gagal dalam dunia hiburan, aurat tidak hiraukan malah menjadi keseronokan bila tubuh badan dilihat oleh orang ramai. budaya kuning yang menjadi teras dalam hidup. mengikut sesuatu yang jahil membabi buta.

Terima kasih diucapkan kepada para remaja yang terhindar daripada perilaku ini. Jadi, kita perlu berdoa agar kerosakan perilaku remaja dapat dihapuskan agar kita tidak berada di zaman kehancuran tamadun.

Fikirkanlah jalan penyelesaiannya, kita sebagai individu yang berfikir menggunakan akal yang waras berlandaskan agama Islam.

"Belajarlah daripada Sejarah kerana Sejarah tidak pernah menipu"

No comments:

Post a Comment